روش گرد آوری اطلاعات (2)
روش گرد آوری اطلاعات (2)
منابع مطالعه
منابع مطالعه و تحقیق به طور کلی عبارتند از :
الف - تحقیقات میدانی :
- مشاهده مستقیم ( و از آنجمله مشاهده مشارکتی )
مشاهده مشارکتی به معنی مشارکت شخص محقق در جمع آوری اطلاعات است . مثلا" در باره قیمت های خرده فروشی در شهری بزرگ در تهران ، مطالعه گر به لااقل سی نقطه از شهر برود ، قیمت رسمی ، قیمت عرضه ای و قیمت پس از چانه زنی متداول را بدست آورد و آنگاه آن را منعکس کند . ( و اینجاست که شاید مشخص شود که آنچه بانک مرکزی تحت این عنوان منتشر می کند معنی و مفهوم و چندان اعتباری ندارد = حقیقت ).
- مصاحبه یا به طور کلی استفاده از منابع گفتاری
امروز با امکان استفاده از برنامه های صدا و سیما ، شرکت در کنفرانس ها ، سمینارها و همایش ها ، مصاحبه تلفنی یا اینتر نتی و ... در این امر تسهیلاتی به وجود آمده است ؛ با این وجود بعید است که طی آنها به تمام پرسش های مورد نظر پرسشگر پاسخ داده شده باشد . به اضافه ی اینکه ابتدا می باید به فهرست های منتشره و معتبر افراد متخصص و لااقل مرتبط با موضوع دست یافت و آنگاه به آدرس و...
- کاربرد پرسشنامه کتبی و از آنجمله از طرائق مکاتبه و نظرخواهی .
آنچه که تا کنون ذکر شد معمولا" در بحش « تحقیق میدانی » قرار میگیرند .