بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

قبل از اینکه اهل قلم باشیم بخردانه بیاندیشیم ... و قبل از این که بنویسیم حوب بیاموزیم .

بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

قبل از اینکه اهل قلم باشیم بخردانه بیاندیشیم ... و قبل از این که بنویسیم حوب بیاموزیم .

بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی
استاد سابق علوم اجتماعی در دانشگاههای علامه طباطبائی ، شهید بهشتی ، و... علوم و فنون اقتصادی در دوره های عالی مدیریت کشور ، با 19 سال تحصیلات دانشگاهی در ایران و فرانسه ( و اندکی نیز تحصیلات غیر رسمی معماری و شهر سازی در ایتالیا و اسپانیا ) در کارشناسی ارشد رشته هائی متعدد از جمله مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری جامعه شناسی و مردم شناسی ، جغرافیا و آمایش سرزمین ، اقتصاد و جامعه شناسی کار ؛ همیشه مشاغل پژوهشی را بر مشاغل آموزشی ترجیح داده در سمت « استاد پژوهش » مرتبط با علوم و فنون اقتصادی و اجتماعی فعالیت داشته است ؛ از جمله مدتی مسئولیت امور پژوهشی عمران شهری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را بر عهده گرفته است . مؤلف چند کتاب و چندین مقاله و گزارش ، متولد 1324 در شهر یزد و ، به استثناء قریب به هشت سال اقامت در فرانسه ، مقیم تهران ؛ هم اکنون باز نشسته است ....

پیوندها

تعریف علم ، تعریفی است که مقبولیتی جهانی داشته باشد

علیرضا آیت اللهی | يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۵۲ ق.ظ


تعریف علم ؛

 تعریفی است که مقبولیت جهانی داشته باشد .


علوم انسانی شامل اموری است که همه مردم به آن بپردازند ؛ مثل تولید ، ازدواج ، ونزد میلیاردها نفر « انسان » حیٌ و حاضر یا به اصطلاح « جهان بشریت » کلٌیت و عمومیت داشته باشد . اگر گروه کوچکی که مثلا" یک صد هزارم مردم جهان را تشکیل می دهند معتقد باشند که با عبور دادن درفش از زیر پوست خود به عمر طولانی می رسند ؛ یا با رقص و سماع همه ی بدیها را از خود دور می کنند چون مورد قبول مردم جهان یا اکثریت مردم جهان نیست وجهه ای ندارد ؛ به اضافه ی این که اصولا" یک « عقیده » ، فلسفه ، نظر یا حداکثر یک نظریه است و به اثبات نرسیده است .
درست است که علوم انسانی نظری و نسبی هستند ، امٌا آن امری در علوم اجتماعی جهانی دارای وجهه و ارزش جهانی است که مردمان بیشتری مشمول آن باشند و به آن بپردازند .
برای بهتر روشن شدن موضوع به مفهوم کلی و عمومی علم بر می گردیم . بنا به یک تعریف مشهور و مورد قبول در تمام جهان :


علم ، معرفت جمعی است در باره امور کلٌی


مثلا" ممکن است آب در ذهن یکی بیشتر به رنگ سبز و در ذهن دیگری بیشتر به رنگ آبی تصور شود .امٌا علم به آن چیزی حکم می کند که مورد قبول جمع مردم جهان و فکر کلٌی آنها باشد ؛ مانند آبی بودن یا بی رنگ بودن آب .
وجود آب و به عبارت دیگر عینی بودن یا قابل مشاهده با چشم بودن سبب می شود که بتوان به رنگ آن پی برد ؛ مطلبی نیست که فقط در ذهن یکنفر یا یک گروه باشد و نتوان آنرا مورد بررسی قرار داد .
ظاهرا" همه مردم جهان آب را می شناسند ؛ امٌا شناختی که از آب دارند یک شناخت عمومی یا به اصطلاح « معرفت سطحی » است ؛ یک سناخت و معرفت علمی نیست . آنچه شناخت و معرفت علمی محسوب می شود که از یکی از دو راه حاصل آمده باشد :
- تجربه علمی
- مشاهده علمی
پس اساس علوم بر تجربه و مشاهده است که موضوع یادداشت بعدی ما خواهد بود ؛ انشاء الله . 

  • علیرضا آیت اللهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی