بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

قبل از اینکه اهل قلم باشیم بخردانه بیاندیشیم ... و قبل از این که بنویسیم حوب بیاموزیم .

بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

قبل از اینکه اهل قلم باشیم بخردانه بیاندیشیم ... و قبل از این که بنویسیم حوب بیاموزیم .

بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی
استاد سابق علوم اجتماعی در دانشگاههای علامه طباطبائی ، شهید بهشتی ، و... علوم و فنون اقتصادی در دوره های عالی مدیریت کشور ، با 19 سال تحصیلات دانشگاهی در ایران و فرانسه ( و اندکی نیز تحصیلات غیر رسمی معماری و شهر سازی در ایتالیا و اسپانیا ) در کارشناسی ارشد رشته هائی متعدد از جمله مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری جامعه شناسی و مردم شناسی ، جغرافیا و آمایش سرزمین ، اقتصاد و جامعه شناسی کار ؛ همیشه مشاغل پژوهشی را بر مشاغل آموزشی ترجیح داده در سمت « استاد پژوهش » مرتبط با علوم و فنون اقتصادی و اجتماعی فعالیت داشته است ؛ از جمله مدتی مسئولیت امور پژوهشی عمران شهری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را بر عهده گرفته است . مؤلف چند کتاب و چندین مقاله و گزارش ، متولد 1324 در شهر یزد و ، به استثناء قریب به هشت سال اقامت در فرانسه ، مقیم تهران ؛ هم اکنون باز نشسته است ....

پیوندها

تدوین موضوع ...(3) اعتقاد حقیقی و کامل به شناخت و تحلیل مسائل

علیرضا آیت اللهی | شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ب.ظ

ظاهرا" بسیاری ازمسائل هرجامعه ای شناخته سده اند ، و حتی راه حل های آنها مشخص است . امٌا همین شیوه تفکر عوامانه و سطحی نگر از مهم ترین عوامل عقب ماندگی علمی و نهایتا" عقب ماندگی آن جامعه به شمار می رود . ابتدا لازم است که تمام مسائل جامعه جمع آوری شوند ، آنگاه حتی الامکان تحت عناوین کالبدی ( ساختمان ، شهر و... ) - اقتصادی - اجتماعی - سیاسی - فرهنگی دسته بندی شوند ... تا به خصوص مرحله ی اولویتبندی حل آنها بنا بر حیاتی بودن ، اساسی بودن ، و...

پس از شناخت مسائل ابتدائی مسائل جامعه ، فهرست کردن ، دسته بندی و پردازش و نهایتا" اولویتبندی از نظر ضرورت و فوریت حل ، شرایط شناخت علمی آنها مطرح می شود ؛ از جمله این که برای حٌل آنها :

- آیا مسؤولان جامعه قیقتا" به علم و راه حل علمی معتقدند ؛ مثلا" به علوم انسانی جهانی ...

- آیا رهبری علمی در اختیار کامل استادان حقیقی علوم و فنون است و یا گروهی بنا به اطلاعات نه حقیقتا" علمی و  به صرف مدارکی تخصیلی که ناشی از قدرت اداری و سیاسی است علم و مطالعه را در آن جامعه از جریان حقیقی خود منحرف ساخته اند؟ .

- آیا مسئولان اداری و علمی ، و سایر اعضاء جامعه حقیقتا" خواهان پیشرفتی هرچه بیشتر ، بهتر و سریع تر به سوی توسعه اند یا در باطن به وضع موجود و پیشرفتی بطئی قانع اند ؟ ؛ و به اصطلاح دغدغه و « درد » پیشرفت ندارند ؟

مولانا فرماید :

هرکجا دردی ، دوا آنجا رود       هرکجا فقری ، نوا آنجا رود

هرکجا مشکل ، جواب آنجا رود  هرکجا کشتی است آب آنجا رود

آب کم جو تشنگی آور بدست     تا بجوشد آبت از بالا و پست

- آیا جامعه ، به طور کلی ، یک اجتماع پیشرفت گرا و خواهان توسعه است ؟ یا برعکس ، دچار نوعی واپسگرائی است که چندان نیازی به علم و دانش نمی بیند ؟

- . آیا در ترکیب موارد دوم و سوم ، جامعه ای وابسته و مقٌلد است که به امید پیشرفت سایر جوامع و تقلید ساده از آنان ( که البته مناسبتش کامل نیست ، چون آنان در جوامعی نسبتا" متفاوت زندگی می کنند و راه حل ها را مناسب جامعه خود جسته و تدوین می کنند ) منفعل عمل می کند ؟

مطالعه ، تحقیق ، علم و پیشرفت ، مشروط به فهم علم ، و بنابر این مطالعه و تحقیق در پذیرش آن نزد اعضای جامعه است ؛ چنان که بنا به عقیده دکتر خلیلی شورینی : یکی از تفاوت های اصولی جامعه های پیشرفته و جامعه های عقب مانده در این است که گروه اوٌل علم را قبول دارند و گروه دوٌم ، در واقع ، علم را قبول ندارند .


  • علیرضا آیت اللهی

نظرات  (۱)

Dreambes, je veux pas te manquer de respect, ou te paraitre coacdseendnnt, mais franchement, pourquoi tu l'ouvre? Cette album, Wars of the roses, est plein de bonnes idées, mais c'est vrai, la piste Providence avec ses coeurs c'est mauvais et pas à sa place...et l album dans l ensemble laisse une impression de "j ai raté le c...
پاسخ:
bon jour
merci beaucoop de votre attention

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی