بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

قبل از اینکه اهل قلم باشیم بخردانه بیاندیشیم ... و قبل از این که بنویسیم حوب بیاموزیم .

بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

قبل از اینکه اهل قلم باشیم بخردانه بیاندیشیم ... و قبل از این که بنویسیم حوب بیاموزیم .

بامبا : بررسی های آمایشی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک

Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی
استاد سابق علوم اجتماعی در دانشگاههای علامه طباطبائی ، شهید بهشتی ، و... علوم و فنون اقتصادی در دوره های عالی مدیریت کشور ، با 19 سال تحصیلات دانشگاهی در ایران و فرانسه ( و اندکی نیز تحصیلات غیر رسمی معماری و شهر سازی در ایتالیا و اسپانیا ) در کارشناسی ارشد رشته هائی متعدد از جمله مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری جامعه شناسی و مردم شناسی ، جغرافیا و آمایش سرزمین ، اقتصاد و جامعه شناسی کار ؛ همیشه مشاغل پژوهشی را بر مشاغل آموزشی ترجیح داده در سمت « استاد پژوهش » مرتبط با علوم و فنون اقتصادی و اجتماعی فعالیت داشته است ؛ از جمله مدتی مسئولیت امور پژوهشی عمران شهری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را بر عهده گرفته است . مؤلف چند کتاب و چندین مقاله و گزارش ، متولد 1324 در شهر یزد و ، به استثناء قریب به هشت سال اقامت در فرانسه ، مقیم تهران ؛ هم اکنون باز نشسته است ....

پیوندها

موضوعات مورد بررسی در اینجا

علیرضا آیت اللهی | چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۳ ق.ظ

موضوع این سایت ، علوم اجتماعی یا به مفهوم وسیع کلمه علوم انسانی است .

موضوع علوم اجتماعی را نیز پدیده های زندگی انسانی ، یا در واقع امور اقتصادی - اجتماعی - سیاسی - اداری - فرهنگی - ادبی و هنری و مذهبی و... تشکیل می دهند .

در علوم انسانی با امور و پدیده های مسلٌم و مطلق طبیعی و روابط علٌت و معلولی مواجه نیستیم که به حقیقت محض ( دو ضرب در دو می شود چهار ، آب در صد درجه حرارت به جوش می آید ) برسیم . نتیجه ای که پس از مطالعات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بدست می آید تا حدٌی و به نسبتی درست است ؛ که هرچه این نسبت درستی بیشتر باشد غنیمت است ؛ یا نتیجه حاصله به نظر گروهی صحیح است که هرچه تعداد این گروه در طول تاریخ و در سطح جهان بیشتر بوده باشد ؛ نتیجه ی علمی بدست آمده اعتبار بیشتری می یابد .

موضوعات ، یا امور و مسائل اجتماعی دارای مشخصه های زیر می باشند :

1 - محصول اراده اجتماعی و خواست جمعی هستند . حال فلان مذهب ، مثل کنفوسیونیسم ، درست است که محصول اراده کنفوسیوس است ؛ امٌا اگر مورد قبول و اعمال توسط جامعه قرار نمی گرفت باقی نمیماند و رشد و توسعه نمی یافت .

2 - حاصل زندگی اجتماعی اند ؛ در داخل جامعه و در روابط  بین افراد ، مثلا" تجارت ،ظاهر شده اند و نه تنها در ذهن فرد .

3 - عینی هستند ؛ و تقریبا" چون یک شیء قابل مشاهده و اندازه گیری می باشند ؛ نه تنها تجارت و ازدواج ، بلکه حتی قانون و خویشاوندی .

4 - جبری هستند ؛ اکثرا" به پدر خود سلام می گوئیم ، ازدواج می کنیم ، با پیژاما وارد خیابان نمی شویم ، و... به طور کلٌی خود را مقیٌد به اجرای اینگونه ضوابط می دانیم .

5 - انتشار و کلٌیت و عمومیت دارند مثل دین که تقریبا" همه جا نشر یافته است ؛ یا خانواده که آن نیز تقریبا" در همه جای جهان وجود دارد .

موضوعات مطالعات انسانی ، جهانی هستند ؛ و هیچ قاعده و قانون علمی نمی تواند خاص یک روستا یا یک شهر باشد .


علوم انسانی ، جهانی است 


  • علیرضا آیت اللهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی